Main content
Zowel Amar als Richard uit de leerkring hebben de kracht van een beeld gebruikt in hun praktijk. Ieder op hun manier, beiden zeer krachtig.
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Wanneer je een gezamenlijke ambitie en een gezamenlijk beeld hebt van hoe de transitie er uit ziet en welke kansen en belemmeringen je op je weg vindt, dan werkt het verbeelden in een infographic als een virus. In het geval van Circulair Terreinbeheer heeft de infographic een instrumentele rol gespeeld in het formeren van een kernteam op bestuurlijk niveau, het bestendigen van het initiatief de Biomassa Alliantie en het agenderen van circulair terreinbeheer op beleidsniveau bij het ministerie. De infographic werkt bij de mensen van het eerste uur als een moment van realisatie hoe veel verder het denken is dan bij de start. Voor nieuwe mensen die nieuw aanhaken is de infographic een mooie manier om snel aan boord te komen bij het initiatief. Het maken van de infographic is in zichzelf een waardevolle exercitie voor initiatiefnemers om de losse gezichtspunten samen te voegen tot een integraal verhaal. En dit verhaal helder en eensluidend te verspreiden in het netwerk.
Ook Richard besefte dat een beeld veel kan bereiken en is vanaf het begin af aan gestart met een sprekend beeld voor Zeeland om circulaire economie te verbeelden; het Zeeuwse meisje met daarin prachtig eenvoudig weergegeven hoe economie en ecologie bij elkaar (kunnen) komen. Door dit beeld te gebruiken en te laden met zijn gedachten hierachter en telkens weer te gebruiken maakte uiteindelijk dat heel veel mensen het beeld en de gedachte hierachter leren.
Door dit beeld telkens te gebruiken op diverse plekken, zoals in een poster, LinkedIn, presentaties etc. bouw je herkenbaarheid op. Achter het beeld zit een eenduidige boodschap die dankzij het beeld telkens weer wordt verteld. En de kracht zit hem dan dus in de herhaling.
Het beeld van het ‘Zeeuws meisje’ heeft in het Emergis project zo’n prominente rol gehad dat de cliënten van het Emergis gebouw het als bedankje hebben nagemaakt en in het gebouw zelf hebben geplaatst.